Fredes Blog


07/10/2009, 22:09
Filed under: Det kan jeg lide, På hjernen

phillip1Billedet har jeg LÅNT fra style.dk, tak Daniel og Jens!

Engang da jeg var ung, fik jeg lov til at spørge Philip fra Lotk o & Brix om et par spørgsmål omkring hvor meget han scorer på at være designer, om han kan lide mint farvet ræv og hvor meget kage han spiser. Her er hvad Philip sagde til det.

Philip Lotko Wormslev

Hvordan kom i på at designe pigetøj? Sys i pigerne hvor i boede gik
grimt klædt? eller gik de i for lidt tøj?

For at skure tiden helt tilbage, så startede det hele faktisk på et værtshus i Herning (den by hvor jeg er født og opvokset), Daniel, som er min partner og jeg, sad og delte saftige vinstue anekdoter fra før vi kendte hinanden. Snakken kørte, øllet flød, rødvin blev til whisky og pludselig havde vi designet en hættetrøje på en halv våd serviet… hvorfor den lige skulle være til piger har måske noget at gøre med den store stilmæssige forskel Daniel og jeg har, i forhold til hinanden. Derfor kunne/kan vi nemmere forholde os objektivt og tænke lidt mere, (hader det ord) kommercielt når der fremover skulle diskuteres design. Men pigerne i Herning og Aarhus fejler skam intet, høhø!

I har rimlig stor succes og sælger til store butikker, hvordan gik
det til? tog det lang tid?

Nu siger du at vi har stor succes med at sælge osv, hmmm… det ved jeg nu ikk, men vi prøver… vi hev et par ”semi store fisk” i land på et tidspunkt, men sådan nogle fanger man jo desværre ikke hver gang… ligesom så mange andre virksomheder kan vi sgu også mærke finanskrisen bide os lidt i røven! Det har naturligvis fået os til at tænke “ud af boksen” og vi fundet frem til andre alternative måder at afsætte varer på. Ved bl.a. oprettelsen af en webshop, og kigget efter nye markeder… og ellers er det sgu bare ud med albuerne, kæmpe og vise kunder, konkurrenter og omverdenen at man eksisterer, og man ikke har tænkt sig at smide håndklæder fordi at man oplever en ”lille smule” modgang… jeg fyrer lige et citat ind her…. en klog mand fortalte mig engang, at ”i stormvejr findes der to typer mennesker, der er dem, som graver sig ned og sætter læhegn op. Og så findes der dem, som sætter vindmøller op”… den er har jeg sgu altid godt kunne lide…

Jeres tøj er meget oversized og farverigt, er det sådan i helst vil ha at piger klær sig, eller hvad? og hvordan er i kommet frem til den basic og oversized stil som er hele kollektionen igennem? Det ligner at det er meget  inspireret af drenge tøj, er det fordi i er drenge?

Ja, du har ret… Det er høj grad oversize, farverige produkter, som præger vores kollektioner… Det er bare den stil vi har valgt at arbejde med, det er noget som de fleste kvinder kan forholde sig til og ja, det samme kan vi… at skabe basic produkter er noget, som tiltaler os og vi har da også leget med tanken om en herre linje, med andre farver, snit, udtryk osv, men stadig bevare vores to vigtigste ingredienser: basic & kant.

Hvor god en chance er der for at i laver noget tøj i mint farve?
Har hørt at der er meget mint farvet i Polen, og du er jo fra Polen…
Er det din yndlings farve så? Og hvad med din ven Daniel? har han en
yndlings farve der skal laves tøj i??

Ja, jeg har lidt polsk blod, som løber rundt i mine åre… Men det er ikke mint farvet, desværre kunne ellers være ret sejt, for jeg slår mig ofte, og bløder jo derefter.. tror aldrig at jeg er kommet mig over den vilde drenge-leg… ikk at jeg stadig klatre i træer, spiser sand og slås med skovle og hvad ved jeg, men hæmningerne bliver ofte lagt på hylden, når jeg skal ud og gi’ den en over nakken med drengene… nå, tilbage til mint… kan faktisk lide mint farver, har lidt mint grønt i mine halskæder for tiden.. men om der er meget mint i polen ved sgu ikk… der er meget makeup.. det skal polske & russike kvinder nok lige vende sig lidt til, det kommer nok…

Er jeres tøj let at vaske? altså kan det klare 40 grader nede i
fælles vaskeren?

We do 30…

Hvad er jeres fremtidsplaner? skal i evt. lave noget med ræv? mint ræv?

Puha, aner ikke hvad der kommer til at ske… Når jeg bliver gammel og gråhåret, hedder den sgu nok Buenos Aires, Al Castello slottet på Sicilien og en tur til Sunds sø…

Scorer i meget ved at sige at i er tøj designere?

Jeg har faktisk aldrig trukket det kort for at score…. Men jeg ved selvfølgelig ikke hvad Daniel går og laver i Aarhus… Arggg, nu skal jeg passe på.. Han passer selvfølgelig på kæresten…

Hvad er din baggrund? skole/uddannelse?

Den er egentligt ret klassisk… Jeg har folkeskole halløj, HHX, og er nu ved at tage min Bachelor i Brand Building (brand design) på BEC-designskole, nu også kaldet KEA…

Hvor meget kage spiser i ca. i løbet af udviklingen af en kollektion? og hvad er jeres yndlings kage?

Jeg spiser ikke engang kage når jeg designer, bliver sgu så træt at alt det kage… Hvis jeg skulle vælge en ynglings kage, så fik jeg et stykke til noget kantine/bage dag på min folkeskole for 10 år siden… det var en giftkage, den var grøn, havde hvidt glasur, med multifarvet krymmel… fuck mand! … nu sidder jeg her og bliver pisse sulten… hallo, hvis du sidder derude og læser med, så smæk lige opskriften af sted til mig… den kage!

Du kan se de mega seje sweat/kapper som jeg er ret vild med (med en læderjakke inden under og du er klar til vinter!) og meget mere her.

Du kan bla. købe Lotko & Brix i Samsøe Samsøe Illum og hvis du vil shoppe fra sofaen så kan du gøre det her.

TAK PHILIP!


Skriv en kommentar so far
Skriv en kommentar



Skriv et svar

